Posted in

De Huidkliniek op wereldcongres dermatologie 2019

Posted in

De medische wereld staat nooit stil. In de Huidkliniek vinden wij het belangrijk om op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen binnen onze discipline.

Van 10-15 juni ging ik naar het wereldcongres Dermatologie. Om de 4 jaar vindt dit internationale gerenommeerde congres plaats. Het congres focust op belangrijke doorbraken en vooruitgang in de dermatologie. Hieronder som ik graag enkele interessante conclusies op:

Management of skin diseases in pregnancy

Zwangerschap kan een verbeterende of verslechterende invloed hebben op verschillende huidziekten. Ook kunnen er allerlei huidafwijkingen ontstaan tijdens de zwangerschap. Zowel voor esthetische als medische problemen wordt soms  medicatie voorgeschreven. Ontwikkeling van de grootste organen bij de baby start reeds in de 3e week na conceptie. Het is dus heel belangrijk dat het nemen medicatie, reeds van in begin van de zwangerschap, goed wordt bekeken. Let ook op het gebruik van lokale middelen. Er is een consensus dat er geen esthetische behandelingen worden gedaan in de zwangerschap. Voor melasma en acne zijn er wel een aantal veilige opties.

Photodermatology

Phototherapie wordt in de dermatologie uitgevoerd bij verschillende huidziekten. Bij systemische PUVA  behandelingen is er een verhoogd risico op huidkanker indien u meer dan 250 PUVA behandelingen heeft gehad.

Er is geen verhoogd risico voor huidkanker bij UVB.

Management of skin cancer in the immunosuppressed patient

Bescherming tegen de zon blijft dé belangrijkste preventieve maatregel. Kies voor zonnecrèmes met min SPF50 die ook goed beschermen tegen UVA.

Oraal Vit B3 (nicotinamide) is veelbelovend in sommige gevallen.

Bescherming tegen zichtbaar licht (HEV, blauw licht) en infra-rood is ook belangrijk voornamelijk ter preventie van pigmentatie en huidveroudering.

PRP ‘platelet Rich Plasma: does it really work?

Behandelingen met Platelet Rich Plasma (PRP) worden al langere tijd gebruikt in andere medische disciplines, zoals bij hartchirurgie en orthopedie. Na afname van een kleine hoeveelheid bloed worden de bloedplaatjes geïsoleerd. De plaatjes geven bepaalde stoffen vrij, namelijk groeifactoren. Het menselijk lichaam heeft een sterk zelfherstellend vermogen. Door een hoge concentratie aan bloedplaatjes (en dus groeifactoren) in te spuiten helpen we het natuurlijke genezingsproces een groot stuk vooruit.

Als esthetische behandeling is het gekend geworden door Kim Kardashian, die deze behandeling de ‘Vampire facelift’ noemde. Binnen de dermatologie zijn er vooral veel studies gedaan naar het effect van PRP- injectie bij haaruitval, voornamelijk androgenetische alopecia. Alle studies tonen positieve, statistisch signifcante resultaten. ‘Publication bias’ in acht genomen lijken herhaalde injecties in combinatie met microneedling zeker wat te doen, voornamelijk bij milde beginnende androgenetische alopecie. Voor gezichtsbehandelingen mag men ook geen té grote verwachtingen hebben, doch een positief resultaat met herhaalde  behandelingen via injectie is te verwachten op huidkwaliteit. De prijs van de behandelingen is echter af te wegen tegen het verwachte resultaat.

Management of the itching patient

Jeuk komt voor bij verschillende huidaandoeningen. Soms vinden we echter geen oorzaak voor jeuk. Mensen die last hebben van chronische jeuk, zeggen zelfs dat jeuk erger is dan pijn. Voortdurende jeuk kan mensen zelf depressief maken. Antihistaminca hebben meestal geen effect. Psychofarmaca hebben wel meer effect, doch uiteraard moet het toedienen hiervan goed worden afgewogen en alle mogelijke oorzaken van jeuk worden uitgesloten. In andere landen worden soms cannabinoïden (THC, Marinol) gegeven. Lokaal worden ook middelen gegeven op basis van ketamine en amitriptyline. Het lijkt mij echter onwaarschijnlijk dat de lokale apotheken in België voorschriften hiervoor zou aanvaarden. (Nota: In de huidkliniek wordt dit ook niet voorgeschreven of gegeven).

Psychologische begeleiding kan echter ook helpen. Voornamelijk de ‘habit-reversal techniek in combinatie met de reward techniek’ heeft effect.

Microbiome and the skin, microbiome autoimmunity

Het menselijk lichaam wordt gekoloniseerd door vele miljoenen micro-organismen. We bestaan uit zelfs meer microben dan uit menselijke cellen. Het menselijk genoom bestaat uit zo’n 20.000 genen, maar bij elkaar opgeteld bevat ons microbioom wel 20 miljoen microbiële genen. Wat ons mens maakt is dus in feite de combinatie van ons eigen DNA plus het DNA van onze microben. De samenstelling van onze microben verschilt per persoon en per anatomische locatie en vormt de basis voor gezondheid. Dit suggereert dat verschillende triggers  de balans kunnen verstoren, waardoor een langdurige disbalans kan ontstaan met een chronisch huidprobleem of auto-immunziekten tot gevolg.

Faecale transplantaties hebben een duidelijk therapeutisch effect in bepaalde aandoeningen, zelfs voor huidaandoeningen. Dit is uiteraard moeilijker toepasbaar in de dagdagelijkse praktijk.

Op heden is het echter nog onduidelijk hoe we ons microbioom kunnen veranderen en dus mogelijk het beloop van bepaalde aandoeningen kunnen veranderen. Onze voeding speelt een belangrijke rol en het toedienen van pro- of prebiotica kan helpen, maar er zijn nog meer studies nodig.