Posted in

Tatoeages: Complicaties, wetgeving en verwijdering met laser

Tattoo verwijderen Koksijde Tattoo verwijderen Veurne Tattoo verwijderen oostduinkerke permanente make-up verwijderen laser
Posted in

Tatoeages. Er wordt geschat dat 12% van de europeanen er een heeft. Het aantal mensen met een tatoeage is de laatste decennia flink gestegen, net als het aantal toepassingen van tatoeages; denk aan permanente make-up en dermatografie van de tepel en tepelhof bij borstreconstructies.

In het algemeen verloopt het zetten van een tatoeage zonder ernstige complicaties. Er kunnen zich echter een grote verscheidenheid aan dermatologische complicaties voordoen bij tatoeages, zoals infecties, maligniteiten en inflammatoire aandoeningen zoals allergische reacties en auto- immuunziekten.  Tevens zijn er belangrijk gezondheidsrisico’s omwille van toxische stoffen die de inkten kunnen bevatten.

En als laatste kan je spijt krijgen van je tattoo…

Wat is een tattoo

Tatoeages zijn kleurveranderingen in de huid door kleurstoffen die opzettelijk of per ongeluk in de huid zijn aangebracht. Tatoeages die niet met opzet ontstaan worden vooral gezien na verkeersongevallen op asfaltwegen. Kleine asfaltdeeltjes die tijdens een val in een schaafwond gedreven worden kunnen een permanente grijs-verkleuring van de huid veroorzaken.

Verreweg de meeste tatoeages zijn opzettelijk aangebrachte afbeeldingen ter versiering van de huid. Het aanbrengen van tatoeages kent een zeer lange geschiedenis die teruggaat tot de prehistorie en tatoeage werd door vele volkeren op alle continenten toegepast.

Tatoeages kunnen ook om medisch-cosmetische redenen worden toegepast, bijvoorbeeld bij de reconstructie van een tepel na borstkanker operaties.

Ook bestaan tijdelijke tatoeages. Hierbij wordt het pigment minder diep in de huid gebracht. Een voorbeeld is microblading van wenkbrauwen om de wenkbrauwen voller te laten lijken

Wetgeving

Er wordt al geruime tijd kritisch gekeken naar de gezondheidsrisico’s van het gebruik van vuile naalden bij het injecteren van de inkt. De bezorgdheid in verband met de chemische bestanddelen van de inkt is nu ook geanalyseerd en de risico’s ervan zijn op EU-niveau gereguleerd. Omdat chemische stoffen die in tatoeage-inkten en permanente make-up worden gebruikt een leven lang in het lichaam kunnen blijven, bestaat het gevaar dat het lichaam langdurig wordt blootgesteld aan de mogelijk schadelijke bestanddelen

Om de Europese burgers te beschermen is het gebruik van duizenden gevaarlijke chemische stoffen in tatoeage-inkten en permanente make-up in de EU vanaf januari 2022 beperkt krachtens de REACH-verordening.

De beperking geldt bijvoorbeeld voor: chemische stoffen die kanker of genetische mutaties veroorzaken en chemische stoffen die reproductie-toxisch zijn, alsook stoffen die sensibiliserend en irriterend zijn voor de huid. Het doel is niet tatoeages te verbieden, maar de kleuren die in tatoeages en permanente make-up worden gebruikt veiliger te maken.

Chronische allergische reacties en andere ontstekingsreacties van de huid door tatoeage-inkten en inkten van permanente make-up zullen naar verwachting afnemen dankzij de beperking. Ernstigere effecten zoals kanker en schade aan ons dna of het voortplantingssysteem, die mogelijk het gevolg zijn van in de inkt gebruikte chemische stoffen, kunnen ook afnemen.

Complicaties

Allergische reactie

De meest voorkomende chronische tattoo reacties zijn contactallergische reacties. Hoofdzakelijk zijn dit allergische reacties op een tatoeage pigment. De meest voorkomende complicatie die gezien wordt is allergie voor inkt, voornamelijk op rood of diens spectrum (roze, paars, magenta, oranje en bruin). Deze reacties veroorzaken jeuk, pijn en zwelling ter plaatse van de rood getatoeëerde huid, gemiddeld 12 maanden na het zetten van de tatoeage. Mogelijke behandeling zijn lokale of intralesionale corticosteroïden, of verwijdering CO2-laser. Echter, littekenvorming is een belangrijke complicaties.

Auto-immuunziekten

Patiënten met een chronische auto-immuun huidziekte zoals psoriasis, vitiligo, lichen planus, sarcoïdose en lupus erythematodes lopen het risico dat de huidziekte zich manifesteert in de tattoo. Een mogelijke verklaring hiervoor is het Köbnerfenomeen: hierbij ontstaat of breidt een huidziekte zich uit naar plaatsen waar de huid een of ander trauma heeft ondergaan. Overigens is niet zelden de aangedane getatoeëerde huid zelfs de eerste presentatie van de aandoening.

Andere complicaties

Infecties zijn nog steeds de meest voorkomende complicaties bij tatoeages. Infecties komen voor bij niet steriele omstandigheden: viraal, bacterieel, schimmel

Giftige en/of kankerverwekkende stoffen (AZO-kleurstoffen)

Papulonodulaire reacties op zwarte tatoeages, vaak gepaard gaande met pijn en jeuk

Verwijdering van tatoeages met laser

De pigmentlaser wordt beschouwd als de gouden standaard voor verwijdering van ongecompliceerde tatoeages. Op de markt zijn echter diverse alternatieve producten beschikbaar, waaronder bepaalde crèmes met een bijtende of etsende werking, onder andere gebaseerd op melkzuur. Gebruik hiervan kan resulteren in serieuze complicaties, zoals ulceraties, infecties of littekens.

Wij hebben in de Huidkliniek gekozen voor de Starwalker (Fotona) om wille va de combinatie van de twee sterkste energievermogens verwerkt in één: pico- én nanoseconden. De Starwalker is de enige laser op de markt die de combinatie van de twee sterkste energievermogens verwerkt in één. Daarom is de Fotona StarWalker  gekozen als grote winnaar in de categorie Best New Technology bij de gekende Aesthetic Industry Awards

tattoo verwijderen

Deze nieuwe, meest performante laser heeft grote voordelen ten opzichte van andere lasers. Behandelingen gaan sneller, veiliger en met minder downtime.

Hoe werkt een laserbehandeling?

De laser stuurt energie in de huid die voorbij de bovenste huidlaag doordringt en de dermale laag bereikt, waar de tatoeage-inktdeeltjes zitten. De laserenergie breekt de inktdeeltjes af in meerdere kleinere stukjes. Zodra de inktdeeltjes in de huid zijn afgebroken, gaat het lymfestelsel aan de slag om de inkt op natuurlijke wijze te verwijderen. Het verwijderen van een tatoeage kan een lang proces zijn, maar de beste apparatuur en technieken zullen niet alleen het proces aanzienlijk versnellen, maar ook aangenamer en beter beheersbaar maken.

Wat is het verschil tusen de verschillende soorten lasers?

Lasertherapie is de beste manier om een tatoeage te laten verwijderen en de gebruikte technologie speelt een grote rol. Q-switch lasers worden beschouwd als de meest superieure in deze categorie. De Fotona-laser heeft zowel Q-switchtechnologie als een hybride technologie die de hoge energiecapaciteiten van nanoseconde-lasers combineert met de ultrakorte pulspiekvermogens van traditionele picoseconde-lasers. Het combineert verschillende golflengten om een breed scala aan toepassingen en kleurbehandelingen te dekken. Veel patiënten zoeken een pure picolaser voor het verwijderen van tatoeages; de Fotona Starwalker biedt het beste van al deze technologieën in 1 toestel, met als gevolg superieure resultaten. De innovatieve technologie zorgt ervoor dat dieper gepigmenteerde tatoeages kunnen worden bereikt en verwijderd, zodat patiënten betere resultaten hebben, zelfs in een enkele sessie. De laserstraal zorgt voor meer veiligheid omdat de energie gelijkmatig over het behandelde gebied wordt verdeeld. Huidbeschadiging wordt geminimaliseerd en het risico op bloedingen, weefselbeschadiging en textuurveranderingen in de huid wordt verminderd.  Tevens hebben we een extra fase in onze tatoeageverwijdering die het uniek maakt. Een extra gepatenteerd behandelingsstadium (Fotona FracTAT® ) versnelt het herstel en kan zelfs de meest hardnekkige tatoeages beter verwijderen.

Lees hier meer over onze laserbehandeling voor het verwijderen van tatoeages en/of PMU

Dr. S. Bracke